20-vuotias Vasemmistoliitto

Hannu Makkonen

Vasemmistoliitto täyttää juuri näinä päivinä 20 vuotta. Perustamisajankohta ajoittuu sopivasti vapun aikoihin. Onhan vappu perinteisesti työtätekevän kansan juhla. Perustamisen aikoihin vasemmistolainen poliittinen kenttä oli riitojen repimää. Vasemmistoliitto kokosi voimat yhteen ja ajatuksena oli suunnata katse tulevaisuuteen. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Claes Andersson. 20-vuotiaan historiansa aikana puheenjohtajina ovat toimineet Anderssonin lisäksi Suvi-Anne Siimes ja Martti Korhonen. Tällä hetkellä vakanssia hoitaa Paavo Arhinmäki.

Maamme puolueista Vasemmistoliitto on varmaankin eniten sellainen, joka herättää voimakkaita asenteita joko puolesta tai vastaan. Selitys löytynee historiasta: Varsinkin iäkkäämpi väki on kokenut maamme historiassa vaiheita, jotka aiheuttavat voimakkaita tunteita. Uuden puolueen oli tarkoitus haudata menneisyydestä ne asiat, jotka eivät kuulu enää tähän päivään ja säilyttää ne näkemykset ja voimavarat, jotka ovat tärkeitä edelleen. Samalla uusittuun puolueohjelmaan otettiin aivan uusia asioita.

Vasemmistoliiton äänestäjätutkimus on mielenkiintoista luettavaa. Tänä päivänä ei ole olemassa stereotyyppistä Vasemmistoliiton äänestäjää, vaikka joidenkin mielissä varmaan sellaisia mielikuvia on. Vasemmistoliitto onkin osittain onnistunut muutoksessaan. Muutostyö on kuitenkin kesken. Eduskuntatyöhön kaivataan nuorennusleikkausta ja myöskin lisää naisia. Toivottavasti seuraavissa vaaleissa uusiutumista tapahtuu. Eduskunta on kuitenkin puolueen kasvot, tärkeimpänä tietysti puolueen puheenjohtaja.

Vasemmistoliiton kannatus on ollut hiljalleen alamäessä. Se on hämmentävääkin, koska ajassamme on sellaisia ilmiöitä, joiden vuoksi luulisi Vasemmistoliitolla olevan nostetta. Työelämään liittyvät asiat, ekologiset seikat ja yhteiskunnan henkisen pahoinvoinnin luulisi tarjoavan Vasemmistoliiton tarjoamalle vaihtoehtoiselle ajattelulle kannatusta. Monissa länsimaissa Vasemmistoliiton veljespuolueet ovatkin menestyneet erinomaisesti ja lisänneet kannatustaan varsinkin nuorten parissa. Uusimpana esimerkkinä on Tanska, jossa Sosialistinen Vasemmistopuolue on lisännyt kannatustaan 16 prosenttiin ja tutkimusten mukaan nuorista joka kolmas kannattaa puoluetta.

Suomen Vasemmistoliitossakin on samanlainen kehitys menossa. Puolue nuorentuu ja samalla siihen tulee iloisempi ja räväkämpi ilme. Syynä siihen, että kannatuksessa on tapahtunut nihkeää muutosta, on mielestäni kaksinainen. Historian traumat voivat edelleenkin olla puolueen varjona. ToisaaltaVihreät ehtivät voimistua ja kaapata itselleen ekologiset asiat siinä vaiheessa, kun Vasemmistoliiton olisi pitänyt niihin asioihin panostaa. Voi olla myös, että Vasemmistoliiton iäkkäämpi kannattajakunta on passivoitunut ja jättänyt äänestämättä ajatellen, että ei se kuitenkaan mitään muuta.

Vasemmistoliitto on siis uudistumassa vauhdilla ja se on vakiinnuttanut asemansa suomalaisessa polittisessa elämässä. Puolueen on iloisella ja rohkealla ilmeellä tuotava esille asioita, jonka puolesta se on olemassa. Työelämän ja toimeentulon oikeudenmukaisuus, ihmisten henkisen hyvinvoinnin tukeminen ja yhteisöllisyys ovat niitä asioita, jotka kuuluvat tämän päivän vasemmistolaiseen arvomaailmaan. Ja tietenkin; ympäristöstämme on pidettävä huolta, jotta lapsillamme on myös mahdollisuus rakentaa elämäänsä.

Vappuna minulla on ollut huikea elämäntarina luettavana: Kimmo Lehtimäki on kirjoittanut kirjan isoisästään, punapäällikkö Verner Lehtimäestä. Harvalla ihmisellä tässä maailmassa on yhtä jännittävä ja värikäs elämä ollut elettävänään. Todella mielenkiintoinen lukuelämys!

Hannu Makkonen

Vasemmistoliiton Lohjan osaston puheenjohtaja