Kahden kerroksen väkeä

Maamme palvelujärjestelmässä tapahtuu paljon ja nopeasti. Olemme menossa huonoon suuntaan. Julkinen terveydenhuolto rapautuu, jopa koulujärjestelmämme vahvuuksia kyseenalaistetaan. Joissakin kaupungeissa saa jo rahalla ostaa lapselleen tukiopetusta yksityiseltä palvelun tarjoajalta, ehkä piankin olemme rinnakkaiskoulujärjestelmässä, jos kehitys saa jatkua tällaisena. Rikkailla on omat palvelunsa, köyhät sinnitelkööt alas ajetun julkisen palvelun varassa.

Nyt tämä näköalaton päätöksenteko on levinnyt Lohjallekin. Lost-lautakunta otti kantaa Lohjan terveyspalveluiden rakenteeseen. Linjauksen mukaan Lohjalla on terveysasemia liikaa, Mäntynummi, Virkkala ja Routio voidaan lakkauttaa. Samalla pitäisi kuitenkin investoida keskittämiseen. Investoinnit maksaisivat jopa 10miljoonaa euroa. Onko tässä mitään järkeä?

Valtuustoseminaarissa valtuustoryhmät ottivat kantaa Lohjan palveluverkkojärjestelmään. Vasemmistoliitto piti äänestäjille annetut lupaukset ja puolusti kattavaa palveluverkkoa. Terveysasemat tulee ryhmän mukaan säilyttää ennallaan, samoin kirjasto- ja kouluverkko. Kouluverkkoon seminaarin perusteella eivät onneksi muutkaan ryhmät olleet valmiita koskemaan, sen sijaan kirjasto- ja terveysasemat olivatkin jo toinen asia.

Lohjalaisen palvelurakenteen säilyttäminen ei ole rahakysymys. Terveyskeskusten alasajolla saavutetaan marginaalinen taloudellinen säästö. Samalla vietäisiin kansalaisille tärkeä  lähipalvelu. Juuri ne, jotka ovat vaikeimmassa elämäntilanteessa,  eniten lähipalvelua tarvitsevat. Juuri heidän elämäänsä palveluverkon tuhoaminen eniten vaikuttaisi. Emmekö ole enää valmiita jatkamaan sitä työtä, jonka perusteella yhteiskunnastamme on tullut tasa-arvoisempi ja solidaarisempi kaikille. Nyt mennään lujaa vauhtia keskittämisen ja  säästämisen varjolla yhä eriarvoisempaan yhteiskuntaan.

On nurinkurista, että Lost-lautakunta sanelee mitä Lohjan kaupungin tulee tehdä. Samalla suurin osa Lohjan kaupunginvaltuustosta myötäilee Lostin päätöksiä. Nyt onkin herättävä miettimään mikä on lohjalaisten ja samalla myöskin ympäristökuntien asukkaiden etu. On jo tapahtunut, että Lost ei ole toiminut Lohjan kaupunginvaltuuston päätöksien mukaisesti. Ei lautakuntaa silloin sido muidenkaan osakaskuntien tekemät päätökset. Minusta tuntuu, että tämänkaltaisten ongelmien ainoa oikea ratkaisu olisivat kuntaliitokset tai isäntäkuntamalli. Jos aluellinen kunta ja sen reilusti valitsemat luottamushenkilöt olisivat päättämässä asioista, tämänkaltainen pelaaminen loppuisi.

Maahamme on työllä ja vaivalla saatu aikaiseksi kohtuullisen hyvä palvelurakenne. Nyt sitä puretaan kiihtyvällä vauhdilla ja jätetään ihmiset jopa heitteille. Ei ole kenenkään etu, että meillä on kahden kerroksen väkeä. Pienellä maalla ei ole varaa jättää osaa kansalaisistaan heitteille, ei myöskään Läntisellä Uudellamaalla, eikä Lohjalla.