PAIKALLISET VAALIT

Vaalikentillä on taas alkanut tapahtua. Kunnallisvaalit ovat lokakuun lopulla ja vaalikamppailu on alkanut täysillä. Lohjalla tilanne on aiempiin vaaleihin verrattuna huomattavasti mielenkiintoisempi ja arvaamattomampi. Meillä on useita mieliä kuohuttaneita paikallisia asioita sekä puolue, joka kärkkyy uudessa kaupunginvaltuustossa lisää paikkoja entisen yhden asemasta.

Vaalit ovat erittäin paikalliset. On aivan sama mitä valtakunnalliset gallupit veikkailevat milloin minkäkin puolueen ääniosuudeksi. Paikalliset asiat ratkaisevat ja koska kuntavaalit ovat vaaleista kaikkein eniten henkilövaalit, puolueen tai ryhmän ehdokaslistalla on suuri merkitys ryhmän äänimäärän kannalta.

Lohjalla vaalikauden suuria asioita ovat olleet kuntaliitokset ja palvelurakenne. Lohjan Vasemmistoliitto on molemmissa asioissa saanut näkökannoilleen runsaasti huomiota ja samalla ryhmä on toiminut yhtenäisesti valitsemallaan linjalla. Terveyskeskusverkosto on säilytetty, alueellinen kouluverkosto on voimissaan ja kulttuuri- ja liikuntapalvelut vahvasti läsnä lohjalaisia.

Kuntaliitos toteutuu lopultakin juuri niin kuin Vasemmistoliiton ryhmä yritti alun perin valtuustossa asiaa viedä eteenpäin. Niukan enemmistön tuella valtuusto päätti ottaa Siuntion mukaan kuntaliitosneuvotteluihin ja yritti rakentaa kuntaliitosta tältä pohjalta. Monelta murheelta olisi säästytty, jos kuntaliitosta olisi toteutettu Lohjan, Nummi-Pusulan ja Karjalohjan yhteistyössä ilman Siuntion aiheuttamia sotkuja.

Siispä Lohjan Vasemmistoliiton on helppoa mennä kohti uusia vaaleja. Olemme toimineet yhtenäisinä Lohjan ja lohjalaisten hyväksi. Meitä ei rasita paikallisen Kokoomuksen ja SDP:n sisäinen eripura näissä isoissa asioissa. Emme myöskään pelkää Perussuomalaisten esiinmarssia. Lohjan Vasemmistoliitto on koonnut yli 60 ehdokkaan listan tulevia vaaleja varten. Listan laajuus ylittää jopa omat tavoitteemme.

Kuinka sitten tästä eteenpäin? Samat asiat ovat varmasti edelleen esillä tulevassa valtuustossa. Aiomme puolustaa alueellisia palveluja jatkossakin. Haluamme Lohjalle