Oliko kiva päivä koulussa?

Nugetit ja lihapullat ovat kivoja koulun ruokalistalla, mutta käytävillä ja välitunneilla käytettynä näillä sanoilla on ihan toisenlainen merkitys. Nugetti, nörtti, läskipää, tai vaihteeksi vaikka homo, mikä näistä sinä haluaisit olla? Ehkä olisit sittenkin mieluummin ihan vain oma itsesi, naapuritalon Matti tai Maija, kiva kaveri?

Kiusaaminen on noussut tänä syksynä puheenaiheeksi monissa eri tilanteissa, tapaukset ovat olleet surullista kuultavaa ja luettavaa. Lukiessani iltapäivälehden lööpin, jossa turvallisuusalan yritys ilmoitti tarjoavansa palvelujaan koulukiusatulle 50 euron tuntihintaan, ensimmäinen ajatukseni oli että ulkoistammeko tämäkin osa vanhemmuudesta ja aikuisten vastuusta. Tilastojen mukaan joka kymmenes lapsi on koulukiusattu, kärjistettynä siis jokaisella koululuokalla on noin kaksi oppilasta joille koulu ei ole sen enempää turvallinen kuin viihtyisäkään oppimisympäristö. Ei siis ole mikään ihme että tämäkin ”markkinarako” on löydetty.

Kiusatuksi tuleminen, on monelle lapselle ja nuorelle osa jokapäiväistä arkea päiväkodeissa ja kouluissa.  Kiusaamisella on monta eri muotoa, eikä sitä ole aina helppo tunnistaa. On hiljaista ulkopuolelle jättämistä ja toisessa ääripäässä rajua fyysistä väkivaltaa, kumpikin satuttaa, ja pahimmassa tapauksessa jättää kiusattuun jäljen koko loppuelämäksi. Usein kiusaaminen ei lopu koulupäivän päättymiseen vaan seuraa mukana myös vapaa-aikaan, kännykkä ja internet tarjoavat tähän oivat mahdollisuudet. Koulussa kiusaamien koskettaa koko luokkaa, kiusaajan ja kiusatun lisäksi myös muut oppilaat joutuvat valitsemaan roolinsa. Olenko aktiivinen toimija, hiljainen hyväksyjä vai puolustaja? Kiusaaminen johtaa loppujen lopuksi tilanteeseen jossa kenelläkään ei ole enää hyvä olla.

Lasten ja nuorten hyvinvointi on meidän aikuisten vastuulla, eikä tätä vastuuta voi ulkoistaa. Kiusaamiselle on oltava nollatoleranssi koulussa, kotona ja vapaa-aikana. Meidän aikuisten tehtävä on kuulla, nähdä, ottaa puheeksi, selvittää ja seurata. Joskus riittää keskustelu ja kättä päälle sopimus siitä että kiusaaminen loppuu tähän, mutta silloinkin aikuiselle jää vastuu seurata että näin myös tapahtuu. Aivan liian usein käy kuitenkin niin että kiusaaminen on jatkunut jo pitkään ennen kuin se tulee ilmi ja asiaan puututaan. Silloin ei kättä päälle sopimukset riitä, vaan kaikilta tarvitaan yhteisesti sovittuja konkreettisia toimia kiusaamisen lopettamiseksi.

Lohjalla on käytössä KiVa Koulu toimenpideohjelma jonka tarkoituksena on ennaltaehkäistä ja vähentää koulukiusaamista. Toivoa sopii että ohjelman hyvät ja konkreettiset mallit ja toimenpiteet ovat käytössä jokaisessa lohjalaisessa koulussa eivätkä jää pelkäksi sanan helinäksi jossa materiaalit unohtuvat pölyyntymään opettajanhuoneen hyllyille?

KiVa Koulu sivustolta löytyy myös meille vanhemmille paljon hyödyllistä tietoa ja käytännön neuvoja. Vanhempia mm. muistutetaan arkisista mutta tärkeistä kysymyksistä lapselle: Oliko kiva päivä koulussa? Kenen kanssa olit? Miten koulumatka meni?  Puheeksi ottamisen taito on hyvä oppia jo pienenä, toimitaan me aikuiset siinä hyvänä esimerkkinä