Kolmen P:n potutus

Eduskuntavaalit lähestyvät huimaa vauhtia, joten jos kuulut niihin, joiden mielestä nykyinen yhteiskunnallinen meno ei voi jatkua, kannatta käydä lukemassa minkälaisia tavoitteita eri puolueilla ja heidän ehdokkaillaan on tarjota tulevina vuosina. Kaipaatko konkreettisia toimia vai provokatiivisia ja utopistisia visioita? Kaikkia näitä on nyt tarjolla, joten ei kun valitsemaan. Vaalien jälkeen on turha itkeä, jos ei meno eduskunnassa miellytä.

Kokoomus on lähtenyt vaaleihin tarjoamalla meille Paremminvointivaltiota, edellisissä vaaleissa heillä oli tarjolla toivoa. Hyvinvointivaltiota on 2000-luvulla ajettu alas sellaisella ryminällä, että heikompaa hirvittää. Tervetulleeksi on toivotettu entistä eriarvoisempi Suomi, jossa niillä joilla koko ajan on mennyt hyvin, pyyhkii nyt entistä paremmin.

Tervemenoa on toivotettu sille yhä kasvavalle joukolle ihmisiä, joilta on eriarvoistumisen edetessä viety viimeinenkin toivo selvitä arjestaan ilman yhteiskunnan tukea.

Jotta tavoitteet tulisivat varmasti selväksi, Kokoomus on julkaissut matkaoppaan Paremminvointivaltioon, siinä kehotetaan mm. turistina olemisen sijaan ottamaan vastuuta elämästään. Tämän oppaan avulla köyhinkin pääsee matkalle, turistiksi omaan arkeensa.

Suomessa 700 000 ihmistä elää EU:n mittareiden mukaan köyhyydessä, heidän lisäksi kolme miljoonaa elää köyhyysrajan tuntumassa, joten turisteja tulee puolueen kauhuksi riittämään vielä seuraavallakin vaalikaudella. Jos meno jatkuu tällaisena, niin turistien määrä sen kuin kasvaa.

Lainaan tässä Kokoomuksen puoluesihteeri Tujusen lausuntoa edellisten vaalien ajalta ”Kokoomuslaisen politiikan perusyksikkö on aina minä, eikä varmasti me”. Niinpä, tämä on tullut selväksi, siksi sanonkin kiitos ei matkalipulle Paremminvointivaltioon. Asun mieluummin Hyvinvointivaltiossa, jossa kannetaan yhteistä vastuuta kansalaisten elintasosta ja tasavertaisesta huolenpidosta.

Toisen potun vedin nirppanokkaiseen nenääni kun luin että Perussuomalaiset Timo Soinin johdolla ovat päätyneet vaaliohjelmassaan ohjaamaan kansaa oikeanlaisen taiteen pariin. Jos Soinista tulee kansan tahdolla pääministeri, voimme siis unohtaa ainakin postmodernin taiteen. Aivot voisi muutenkin tulevaisuudessa jättää takin kanssa narikkaan taidenäyttelyyn ja pubiin mennessä.

”Kyllä Soini tietää” -meininkiä olisi tarjolla koko kansalle, halusi sitä tai ei. Nyt on melkein pakko visioida tätä kauhuskenaariota vielä vähän lisää.

Jos Soinista tulee pääministeri, voimme unohtaa ainakin postmodernin taiteen.

Tässä visiossa jokaisen tuvan seinällä roikkuu taistelevien metsojen lisäksi taulu, jossa komeilee pääministeri Soini koko komeudessaan. Näin olemme taas askeleen lähempänä yhdenvertaista yhteiskuntaa ja vahvempaa suomalaista identiteettiä. Jätän tämän poliittisen ”Best sellerin” lukematta ja sanon suosiolla Nej tack.

Viimeisen potutuksen aihe tällä kertaa onkin sitten ihan paikallinen, nimittäin joukkoliikenteen toimivuus. Sitä hoitaa Lohjalla pääasiallisesti VR-konserniin kuuluva Pohjolan Liikenne.

Yrityksen kotisivuilla sanotaan näin: ”Palvelu on mielentila. Oikea asenne luo palvelutilanteesta miellyttävän kaikille osapuolille. Olemme mutkaton ja rehellinen kumppani. Hoidamme työmme ammattitaidolla arvostaen omaa osaamistamme, mutta ennen kaikkea asiakkaitamme”.

Omat kokemukseni ovat kyllä ihan toisenlaiset. Ilmeisesti oma mielentilani ei ole lähelläkään kuljettajien mielentilaa, joten palvelutilanteet ovat suorastaan mutkallisia.

Lieneekö näiden huonojen kokemusten syynä ymmärtämätön asiakas, yhteisen kielen puute vai se, että yhtiön hienon vision jalkauttaminen suorittavalle tasolle ei ole onnistunut? Toivotankin onnea kaikille niille valtuutetuille, jotka ovat valmiita palveluverkon supistuksiin, kunhan joukkoliikenne saadaan toimimaan.

Suosittelen teille lämpimästi parin kuukauden autotonta jaksoa. Laulun sanoin, linja-autossa ompi tunnelmaa, linja-autossa matka katkeaa.