Nauhakaupungin moni-ilmeinen helmi

Ojamon alue on vuosien saatossa ollut otsikoissa tasaisesti, useimmiten kirjoitukset ovat olleet tälle erinomaiselle asuin-alueelle vähemmän mairittelevia. Siksi ajattelinkin kirjoittaa tästä moni-ilmeisestä, luonnonläheisestä ja palveluita pursuavasta asuinalueesta oman näkemykseni.

Kokemusta minulla on tällä alueella asumisesta yli 30 vuotta, joten tunnen itseni jo varsin ojamolaiseksi. Ensi kosketukseni alueeseen sain jo pienenä tyttönä kun astelin Voudinpuiston mäkeä alas koulureppu selässä. Silloin todella pitkältä tuntuvan hiekkatien päässä oli perheemme uusi koti, yhdessä kolmesta silloin valmiina olleesta talossa.

Laakson kauppa tuli vuosien saatossa tuttuakin tutummaksi, samoin kuin kartanon kesannolla olleet pellot. Luovuutta ei ainakaan sen ajan leikeistä puuttunut, niin monet illat tuli talon lasten kanssa vietettyä milloin kartanon peltojen heinikossa piilosta leikkien tai rakenteilla olevien talojen pohjilla pallopelejä pelaten.

Ojamon alue on lähtenyt rakentumaan asuinalueeksi kaupunginjohtaja Peltosen aikana 60–70-luvulla. Olen kuullut että hänen visionsa oli rakentaa alueesta lohjalaisten oma Tapiola. Siitä toteutuiko visio, voidaan olla montaa mieltä. Lohjalaiset päättäjät, asukkaat ja monet muualta tulleet ovat luoneet vuosien saatossa ihan omanlaisensa asuinympäristön, lohjalaisen ”Tapiolan”. Myös esikuvana toiminut Tapiola on tullut minulle tutuksi, työpaikkani kun on aikanaan sijainnut siellä.

Nykyään vietän työpäivätkin Lohjalla ja Tapiolasta kaipaan lähinnä niinkin turhamaisia asioita kuin lämmitettyjä jalkakäytäviä ja Stockmannin juustotiskiä. Sellaisia ei löydy Ojamolta, eikä koko Lohjalta.

Ojamolla julkiset palvelut, luonto, moninaiset asumismuodot sekä todella monipuolinen liike-elämä ovat sulautuneet varsin toimivaksi yhtälöksi. Vehreyttä, luontoa ja viheralueita riittää alueella niin paljon että se on ehdottomasti myös puutarhakaupunginosa. Alueen luonnollisina rajoina toimivat järvi ja harju, varsinaisia helmiä molemmat, niiden välissä on hienoa asustaa.

Liikunnan, luonnon ja historian ystäville alue on ehtymätön aarrearkku. Kartanon alue kaivoksineen on todella mielenkiintoinen vierailukohde ja kartanon puistosta voi siirtyä polkuja ja pitkospuita pitkin lepuuttamaan mieltään Lahokallion luonnonpuistoon.

Upeaa työtä tehdään monella saralla alueen asukkaiden hyväksi.

Olen myös ilolla pistänyt merkille että Ojamon alueen asukkaat toimivat aktiivisesti alueensa asioiden puolesta. Yhteisiin ongelmiin on uskallettu tarttua ja ratkaisuja etsitty yhdessä tuumin. Ojamo seura kelpaa esimerkiksi todella toimivasta asukasyhdistyksestä, siitä ovat oivana esimerkkinä seuran monet hankkeet.

Ojamon koulun vanhempainyhdistys tekee loistavaa työtä alueen lasten ja nuorten hyväksi, yhtenä esimerkkinä tästä voidaan mainita vanhempien perustama päivystysrinki joka aloittaa toimintansa perjantai iltaisin alueen nuorisotilassa. Myös seurakunta toimii alueella aktiivisesti. Vapaaehtoisten voimin toimiva keskiviikkokahvila on jo muodostunut alueella käsitteeksi.

Upeaa työtä tehdään siis monella saralla alueen asukkaiden, ja erityisesti lasten ja nuorten hyödyksi.

Tulevan palveluverkko uudistuksen näkökulmasta tarkastellen ojamolaiset näyttäisivät olevan hyvissä asemissa. Suunnitelmia on niin terveyspalveluiden kuin työpaikka-alueidenkin keskittämisestä Tynninharjulle. Jos ja kun, Tynninharjun eritasoliittymä rakennetaan alue tule laajentumaan myös kantatien toiselle puolelle. Tämä tuo alueelle uusia mahdollisuuksia, mutta toki myös monia haasteita.

Viimeisten vuosien aikana Ojamon alueen kaupalliset palvelut ovat moninkertaistuneet. Yksittäisenä asukkaana on vaikeaa keksiä mitä vielä voisi tarvita jotta arki olisi palveluiden puolesta vielä helpompaa? Jos nyt jonkinlaisen vision ja toiveen voisi vielä esittää, niin olisi hienoa jos Ojamon kartano piharakennuksineen saataisiin monipuoliseen käyttöön. Alueesta saisi aivan upean kulttuuri keitaan joka samalla toimisi asukkaiden yhteisenä olohuoneena.