Puhe Punaistenhaudalla Vappuna 2016

Toverit

Olemme kokoontuneet kunnioittamaan heitä, jotka antoivat henkensä aatteen puolesta, sen puolesta että perheellä olisi leipää, työtä ja toimeentuloa joka mahdollistaisi elämisen, antaisi edes hitusen oikeudenmukaisen elämän ja takaisi siedettävät työolosuhteet. Meille jo itsestäänselvyytenä olevan 8 tunnin työpäivä saamiseksi oltiin valmiita lakkoon ja myös palkoista oltiin valmiita taistelemaan.  Tuohon aikaan Työväenjärjestöt kasvattivat jäsenistöään ….

Nöyränä tässä seison ja puhettani pidän. Tein tätä varten kirjallisen ja tiedollisen aikamatkan sadan vuoden taakse ja siitä takaisin tähän päivään. Nyt voin todeta että tämän mielenkiintoisen aikamatkan aikana opin kyllä paljon, ikäväkseni myös sen miten, vähän mikään on muuttunut näiden vuosien aikana ja miten vähän noista Suomea sisältä repineistä vuosista on opittu…..

Tänään tässä ja nyt työväen juhlapäivänä, olemme kunnioittamassa tovereidemme muistoa, heidän jotka vuonna 1917 Suomessa valitsevien ulko- ja sisäpoliittisten ja taloudelliset olosuhteiden pakosta päätyivät osallistuimaan tapahtumiin joita historiassa kuvataan monin sanoin; veljessodaksi, vapaussodaksi kansalaissodaksi ja luokkasodaksi. Puhutaan asiasta millä nimellä tahansa, niin 1918 Suomessa valitseva tila sai kansan jakautumaan kahtia ja sitä myöden veljet veljiään vastaan.

Nälkä, elintarvikepula ja työttömyys olivat vuonna -18 suurimmat syyt yhteiskunnan rauhan rikkoutumiseen. Lohjalla yli 3 tuhatta ruokakuntaa oli saanut leipäkortit ja tiedettiin että vilja tulisi loppumaan jo ennen syksyä…. elintarvikelautakunta toimesta ryhdyttiin keräämään alkusyksystä jäkälää ja jäkälän keruuseen innostettiin niin opettajat kun koululaisetkin, peloilla pudonneita tähkiä aiottiin kerätä oppilaiden toimesta kouluruokailun turvaamiseksi, vuoden 17 ja 18 talvesta tuli todellinen nälkätalvi.

Vuonna 17 alkoi esiintyä myös enenemissä määrin työttömyyttä, köyhyys ja työttömyys pakottivat yhä useamman liittymään punakaartiin. Kansalaissodan päättyessä edessä iso urakka punaisten tuomitsemisessa, tämän prosessin pitkittyminen johti siihen että yli 12 tuhatta henkilöä kuoli vankileireillä nälkään ja tauteihin vuoteen 19 mennessä.

Vuonna 2016 eletään Suomessa jossa yt-neuvottelut, työttömyys ja leipäjonot ovat joka päiväistä arkea yhä useammalle., yt-neuvotteluja kävi tammi-maaliskuussa tänä vuonna lähes 24 tuhatta palkansaajaa, joiden loppu tulemana ainakin 3000 työpaikkaa lopetetaan. Työttömiä työnhakijoita oli maaliskuun lopussa 350 tuhatta,  ja leipäjonot ovat arkea joka puolella maatamme, myös täällä Lohjalla.

Maamme nykyinen hallitus ajaa toimillaan heikennyksiä niin palkansaajien, eläkeläisten kuin kaikkein heikommassa asemassa olevien jokapäiväiseen elämään. Koulutuksesta, sosiaaliturvasta leikataan. Työttömästä on tehty vapaata riistaa, jota hallituksen tekemillä työttömyysturvan uudistuksilla ammutaan todella kovilla. Hallituksen toimet joilla työehtoja halutaan kiristää ja palkkoja leikata erilaisilla pakkolailla ja verojenkorotuksilla on viemässä meiltä viimeisenkin uskon demokratiaan, yhteiseen sopimiseen ja hyvinvointiyhteiskuntaan. Pelottavaa on se että Suomen työtä tekevä kansa on itse luovuttanut vallan näille kansaa kovalla kädellä kurjistaville.

Samaan aikaan kun toisilta viedään,saamme lukea uutisia ylisuurista optioista, kultaisista kädenpuristuksista ja ympäri maailmaa sijaitsevista veroparatiiseista. Laulu 20 perheestä on yhtä ajankohtainen tänä päivänä kuin syntyessään, eikä kenen joukoissa seisot ole todellakaan yhdentekevää silloin kun leivästä ei uhkaa jäädä käteen muuta kuin pelkkä reikä.