Teknologiaa ja luontoa

Ajatusvirtani liittyy nyt ilmastoon. Koska en ole vielä kaikkien alojen asiantuntija, vaikka läheltä liippaa (sarkasmia), on asioita missä luotan ammattilaisiin ja tutkijoihin. Ilmastonmuutoksen torjuminenkin on yksi niistä.

Kasvukeskuksien väliin ja työpaikkaliikenteeseen on saatava toimivat joukkoliikennemahdollisuudet ja Suomi raiteille. Oman auton hankinnassa ympäristön huomioonottavat ratkaisut on oltava sellaisia, että meillä tavallisilla tallaajilla on silti taloudellinen mahdollisuus hankkia auto.

Metsäpolitiikan on oltava kestävää ja 250000 hehtaaria käyttämättömiä peltoja pitää ottaa hyötykäyttöön. Oikeaa hakkuumäärää en tiedä, sen viisaammat selvittää, mutta kaiken rauhan nimissä, en malta odottaa tulevaa kesää ja puusaunan lämpöä.

Emme saa lakata ajattelemasta mutta emme voi myöskään lakata elämästä. Aion myös ajaa autoni loppuun, 1990 vuosimallin Celica, ajattelen sitä ekologisena tekona, en tarvitse uutta pakasta otettua autoa jota kukaan ei osaisi korjata ilman tietoliikennettä ja valvovaa silmääni.

Ilmastonmuutoksen ja päästöjen torjumisen näen todella globaalisena haasteena, joka vaatii valtaavaa panostusta ja sitoutumista maailman mahtimailta. Ei ole helppoa. Kaikki me taatusti valitsemme henkilökohtaisesti oman tyylimme pelastaa maapallomme.

Monessa asiassa toivon että olisimme jämähtäneet kultaiselle 80-luvulle niin kuin hiustyylini, mutta esimerkiksi lääketieteen sekä ympäristöteknologian kehitykseen panostaminen on elintärkeää. Nämä eivät todellakaan kehity leikkaamalla tutkimusrahoituksesta.

Yritystuet on suunnattava sellaisille yrityksille jotka kehittävät uusia innovaatioita ympäristömme hyväksi. Näin luodaan työpaikkoja ja korkeatasoista vientituotetta niin koti- kuin ulkomaille.

Suomen suurimmat turvallisuusuhat ovat ennen kaikkea eriarvoistuminen, mutta myös ilmastonmuutos. Myös eläinten oikeuksia puolustaen. Eläinsuojelulaki on uudistumassa. Suomen Eläinsuojeluyhdistys (SEY) tavoittelee lakia joka olisi toteutuessaan maailman uusimpana eläinlakina samalla myös maailman edistyksellisin. Tämä lakialoite toivottavasti hyväksytään seuraavalla hallituskaudella. Vasemmistoliiton tavoitteet tässäkin on yhtenäiset.

Nyt tarvitaan ennen kaikkea kokonaisvaltaista ajattelua. Arviolta 1,6 miljoonaa nuorta lakkoili ympäri maailmaa ilmaston puolesta vaatien päättäjiltä vaikuttavimpia ja nopeampia toimia. Aikamoinen määrä. Hyvät nuoret. Teillä tulee olemaan isot haasteet edessä ja me päättäjät toivottavasti teemme kaikkemme että jää hyvä perintö. Omilla ostovalinnoilla on väliä, mutta ainakin vielä ekologiset tuotteet ovat aivan liian kalliita. Inhimillistä kevättä.

TIINA LIIMATAINEN

Kirjoittaja on Lohjan kaupunginvaltuutettu (vas.) ja eduskuntavaaliehdokas.