Vaaleista vaaleihin

Tiina Liimatainen
Lohja Kuntavaalit 2021

Kirjoittajavieras Tiina Liimatainen: Vaaleista vaaleihin

Meille kuntalaisille erittäin tärkeät kuntavaalit lähenevät kovaa vauhtia. Vaalin tuloksella luodaan pohja kaupungin suuntaviivoihin seuraavalle valtuustokaudelle. Siksi juuri sinun äänesi on tärkeä. Asukkaita pitää kuulla ja ennen kaikkea kuunnella. Lohjan kaupunkistrategiassa, joka valtuustossa on yhteisesti hyväksytty, yhtenä tavoitteena on väestönkasvu. Lähipalvelujen turvaaminen on tärkeää nykyiselläänkin. Tällä kaudella kiihkeimmät väännöt valtuustossa on käyty pienten koulujen säilyttämisen versus lakkauttamisten puolesta.

Lähipalveluiden puolustamisessa muissakin kun kouluasioissa vasen laita on ollut erittäin vahva. Aina se ei ole valitettavasti riittänyt. Jatkossa jos syntyy päätöksiä kiinteistöistä luopumisista, niin pitäisi heti olla valmiina tieto, mitä kiinteistölle tehdään ja milloin. Tämä linjaus puuttuu. Ei siinä ihan hirveästi säästöjä saada aikaan.

Väestönkasvun nousuun saamiseksi on meillä muita keinoja mutta ei sillä että näivetetään palvelut kylistä. Järkevän maankäyttö- ja tonttipolitiikan avulla pidetään taajama- ja haja-asutusalueet tasapuolisesti elinvoimaisena. Meidän elinvoima syntyy täällä olevista yrityksistä, työpaikoista ja laadukkaista lähipalveluista jotka ovat kaikkien saatavilla. Myös muuttoliike sisään syntyy vahvasti näistä voimatekijöistä.

Keskusteluissa on ollut että julkista sektoria paisutetaan aivan järjettömästi. Todellisuudessa kunnat ja niiden työntekijät käpristelevät jatkuvien säästölistojen parissa vuodesta toiseen. Työntekijöitä eläköityy ja uusia ei palkata tilalle. Sijaisia ei saa palkata. Moni työyksikkö toimii äärirajoilla mikä korostunut varsinkin nyt Covid -19 aikana.

Kirjoitin helmikuussa tällä palstalla siitä kuinka hyvä ja toimiva julkinen sektori pystyy toteuttamaan toimintoja joustavasti ja hyödyntämään eri toimijoiden yhteistyötä koko palveluketjussa. Tästä viimeisin osoitus on Lohjalla valtakunnallistakin positiivista näkyvyyttä saanut mahtavasti toteutettu joukkorokotusjärjestely. Upeaa saumatonta yhteistyötä terveydenhuollon ammattilaisten, Lohjan tilapalvelujen ja Lohjan Liikuntakeskus Oy:n kesken. Me olemme selvinneet Suomessa pandemian aikana juuri siksi että meillä on vahvat kunnat joissa on vahva osaaminen ja sitoutuminen yhteiseen hyvinvointiin. Taloudenkin näkökulmasta myös ennaltaehkäisevästi.

Kuntavaaleissa äänestäminen on tärkeää ja mitä korkeammaksi äänestysprosentti nousee sitä paremmin toteutuu demokratia. Puolueiden arvoja pystyy erittäin hyvin tarkistelemaan sen mukaan minne yhteisiä verovaroja on suunnattu ja ollaan valmiita jatkossa suuntaamaan. Inhimillistä vaalinaikaa.