Ihmisten hädällä ei saa rahastaa

Ei ole yhdentekevää miten palvelumme tuotetaan ja millä rahoituspohjalla. On elintärkeää pitää palvelumme julkisina niin hoiva- kuin hoitopuolella, yksityiset toimijat palvelujen täydentäjinä. Näin takaamme myös riittävän valvonnan.

Ihmisten hädällä ei saa rahastaa. Hoitajamitoitus on kirjattava lakiin.

Kokoomuksen ja keskustan erittäin kylmä politiikka on leikannut ennätysmäisesti lapsiperheiltä, työväeltä, eläkeläisiltä, pitkäaikaissairailta, työttömiltä sekä opiskelijoilta. Ammatillisesta koulutuksesta on leikattu 190 miljoonaa.

Opiskelijoiden asemaa ei saa enää murentaa. Heissä on tulevaisuus. Toisen asteen koulutuksen on oltava maksutonta. Suomella on tähän varaa.

400 miljoonaa on leikattu maamme perusturvasta, mutta 4000 miljoonan euron yrityistuista ei leikkauskohteita ole löytynyt.

Hallitus on käyttänyt yli 1,5 miljardia euroa suurituloisia suosiviin verokevennyksiin tämän vaalikauden aikana. Samaan aikaan he ovat leikanneet sosiaaliturvasta ja koulutuksesta. Suomessa on eläkeläisköyhyyttä. Meillä on yli 315 000 ikäihmistä, joiden eläke on pienempi kuin tuhat euroa kuussa.

Hyvinvointivaltiossa meidän kunniatehtävämme on huolehtia ikäihmisistä. Eläkkeitä pitää korjata useilla eri keinoilla. Jokaisella ihmisellä on oltava oikeus luottaa, että lupaukset pidetään, mitkä yhteiskunta on antanut ja meidän päättäjien on pidettävä huoli siitä hyvinvointivaltio kuuluu meille kaikille - ei harvoille.

Tiina Liimatainen

kansanedustajaehdokas (vas.), Lohja