Mielenrauhaa

Vietetään hetki niin kuin meillä olisi aina joulu. Sen tuoksut, kodin lämpö ja rakkaat yhdessä. Lapsen riemu ja ilo. Jos joulu olisi joka päivä, muistaisimme heikompiosaisia, muistaisimme niitä joilla ei ole ketään. Ei kättä mihin tarttua, ei vierellä ketään kenelle puhua.

Emmekä vain muistaisi, vaan tarttuisimme käteen ja kuuntelisimme. Läsnäolon merkitystä ei voi koskaan väheksyä. Suuret tunteet saa joulunaikaan paljon hyvää aikaiseksi.

Olen itse todella jouluihminen. Kun katson lasten leikkejä ja sitä jännitystä, se tarttuu aina ja jouluaattona omia vanhempiani, näen aina sen ilon, mutta näen myös rauhan ja rakkauden, se tarttuu, aina. Ja olen kiitollinen. Meillä on aina kiire tässä maailmassa, minne lie. Mutta jouluna ei saa olla. Meidän ei pidä suorittaa, me ehdimme kyllä. Meillä on taas koko seuraava vuosi aikaa.

Jos joulu olisi vain puolipäivää, juoksisimmeko kaupoissa vai juoksisimmeko toistemme luo. Jos joka päivä olisi joulu, arvostaisimmeko enemmän niitä, jotka joulunaikaan ovat töissä. Turvaavat ja auttavat muita. Ympäri vuoden, ympäri maailman.

Ihmisillä on edelleenkin hyvää tahtoa, sen on huomannut viime päivinä. Maailmaa emme saa valmiiksi koskaan, mutta rauhaa toivomme päälle maan ja tasa-arvoista hyvää arkea. Jos vain joulu olisi joka päivä.

Toivon meille kaikille oikein hyvää Yhteistyön vuotta 2019 ja Inhimillistä joulunaikaa yhden kauneimman joululaulun säkeistöä mukaillen. ”Mä toivon vain, vain jouluntaikaa, et sydän ois ees hetken aikaa huoleton. Ja joulu tois tuon hetken toivon, jos myötä tuon yötuulen lauhan. Joulu tois taas mielenrauhan rahtusen. Maailmaan sekavaan.”

TIINA LIIMATAINEN

Kirjoittaja on valtuutettu (vas.), Lasten, nuorten- ja perheiden lautakunnan varapj. Lohja.