Puhe punaistenhaudalla Vappuna 2012

Tiina Liimatainen

Hyvä Juhlaväki, hyvät Toverit.

On ymmärrettävä menneisyys, vain siten voimme tehdä tulevaisuutta rakentavasti, yhdessä. Vuoden 1917 talouspolitiikka laittoi joukkovoimat liikkeelle Suomessa ja laukaisi kansalaissodan, veljessodan järkyttävyydet. Mikä sai veli veljeään vasten tappamaan toisiaan. Nälkä, puute ja suuri eriarvoisuus. Maailma muuttuu kovaa tahtia.

Vaikka taloutemme vaurastuu, kuilu rikkaitten ja köyhempien välillä levenee. Unelmat ja lupaukset ovat ihania, mutta kyllä nyt täytyy rehellisesti kysyä, motivoiko nykyinen järjestelmä työhön ja yrittäjyyteen. Juuri siihen millä rakennamme tätä yhteistä Suomeamme. Kannustaako tämä järjestelmä työntekoon. Miksi tekisin töitä, kysyy yhä useampi nuori, miksi menisin töihin kysyy yhä useampi työtön. Tämä on armoton fakta vuonna 2012.

Työ, lyhyenkin jakson vastaanotettavaksi tulee olla tekijälleen parempaa toimeentuloa tuovaa. Työn vastaanottaminen tulisi tehdä kannustavammaksi. Tukia ei missän nimessä pidä poistaa, tietenkään, mutta tämä yhtälö pitää järkeistää. Pian. Ja tähän meidän on yhdessä löydettävä ratkaisu.   Yritykset ja sitä kautta työpaikat on saatava pysymään kotimaassamme. Työvoiman maahanmuutto on toteutettava työlainsäädäntöä noudattamalla ja sitä pitää valvoa. Vieras työvoima ei ole sama kuin halpa työvoima.

Maailma muuttu kovaan tahtiin. Kuinka paljon meidän pitää uhrata talouden alttarille.   Kun Suomessa työväki järjestäytyy, me emme tarvitse armeijaa paikalle. Mutta me tarvitsemme yhteisen tahtotilan. Työn, sen oikeudet, sen mielekkyyden. Ammattiyhdistysliikkeen rakentavan voiman. Ja sen että meillä on varaa huolehtia julkisista palveluistamme, tasapuolisesta terveydenhuollosta, ikäihmisistämme.

Emme saa unohtaa kaltaisiamme aktiiveja ympäri maailmaa. Siellä missä tänä päivänä ihmisarvo ei ole minkään arvoinen, missä diktatuuri vaientaa sinut. Lopullisesti.   Me emme ole yksin täällä. Me vasemmistossa ajamme yhtenäisesti tasa-arvoisemman ja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan puolesta. Sen me olemme velkaa heille, jotka menettivät henkensä aatteen puolesta.