MIKSI KANNATTAA ÄÄNESTÄÄ VASEMMISTOLIITTOA?

Vappu Miinalainen

Vasemmistoliitto tavoittelee oikeudenmukaista ja tasa-arvoista yhteiskuntaa, joka huolehtii myös heikommista jäsenistään.

Mitä eroa on Vasemmistoliitolla ja Perussuomalaisilla?

Vasemmistoliitto asettaa tavoitteensa ja tarkastelee asioita pitkällä tähtäimellä vuosiksi jopa vuosikymmeniksi eteenpäin.

Perussuomalaiset on protestipuolue, jonka tavoitteet ovat epämääräisiä. Se on myös populistinen puolue, jonka tulevaisuus on epävarma. Eli heidän toimintansa on kansansuosioon kansankiihotuksellisin keinoin tähtäävää poliittista toimintaa. Perussuomalaisilla ei ole omaa selkää ideologiaa (aatejärjestelmää tai aaterakennelmaa). Perussuomalaiset esittävät hyvältä kuulostavia, mutta vastuuttomia vaatimuksia, joilla saa kansan suosiota, mutta joita ei toteuteta. Populistinen poliitikko laskee sen varaan, ettei hänen vaatimuksensa mene läpi.

Vasemmistoliiton mielestä kaikilla lapsiperheillä on oikeus lapsilisään. Lapsilisä ei saa vaikuttaa toimeentulotuen määrään. Myös rikkaat saavat lapsilisän, mutta tuloja tasataan verotuksen kautta.

Vasemmistoliitto painottaa, että eläkepoliittiset ratkaisut kuuluvat Suomessa päätettäviin asioihin. EU ei päätä eläkkeistämme!

Vasemmistoliitto pitää kiinni joustavasta 63 – 65–vuoden eläkkeelle siirtymisestä.

Jokaiselle vanhukselle on taattava hoito ja hoivaa. Vanhushoivasta on säädettävä laissa. Vanhustenhoitoon on luotava hyvät julkiset palveluverkostot.

Vasemmistoliitto on myös pienyrittäjien puolue. Vasemmistoliitolla on ensimmäistä kertaa historiansa aikana oma pienyrittäjä-ohjelma, jossa esitetään parannuksia mm. yrittäjän työttömyysturvaan, sairauspäivärahan saamisen ehtoin sekä mahdollisuuteen palkata ensimmäinen työntekijä nykyistä pienemmillä kustannuksilla.

Jokaisella on oltava oikeus kohtuuhintaiseen asumiseen.

Vasemmistoliiton kolme kärjessä tavoitetta ovat:

-  Turvalliset työehdot. 10 euron minimituntipalkka lakiin.

- Yhtenäinen 750 euron perusturva tukiviidakon tilalle.

- Laadukkaat opetus-, terveys- ja vanhuspalvelut.

Meillä lohjalaisilla on hyvä, vasemmistolainen ehdokas Hannu Makkonen, jota voimme äänestää.