Vaalilupaukset pettivät jälleen

Matti Pajuoja

Vaalilupaukset pettivät pahemman kerran Lohjan kaupunginvaltuustossa 10.11.2010. Länsi-Uusimaa-lehden vaalikone syksyllä 2008 ennen kunnallisvaaleja kysyi ehdokkailta seuraavaa: Voidaanko Lohjan terveysasemien määrää vähentää nykyisestä. Kunnallisvaalien jälkeen oli Länsi-Uusimaassa 8.9.2009 valittujen valtuutettujen vastaukset. 39 vallittua valtuutettua halusi säilyttää silloin nykyisen terveyskeskusverkoston.

Kas kummaa nyt 10.11.2010 olikin enää vain 18 valtuutettua, jotka halusivat säilyttää nykyisen terveyskeskusverkoston.

Oli se melkoinen ”perperin kääntö”. Ymmärrän hyvin, että joiltakin valtuutetuilta meinasi palaa ”päreet”, kun otin asian esille viime valtuustossa. Halusin muistuttaa, että ei kannattaisi tehdä katteettomia vaalilupauksia. Mielestäni kansan muisti ei ole niin lyhyt, kuin monet ehkä ajattelevat. Näytti äänestyksessä, että eräitten valtuutettujen keskittymiskyky ”herpaantui” pahemman kerran.

Mielestäni joillakin valtuutetuilla oli vaikeuksia valita äänestyslippu. En kuitenkaan ole menettänyt toivoani vielä, että peli olisi menetetty kokonaan, sillä uskon, että meidän rintama voittaa vielä, kun käsitellään yksityiskohtia terveysasemien lakkauttamisesta.

Äänestys oli 33-18. Nyt tarvitsisimme 8 valtuutetun ääntä lisää, niin voitto olisi meillä. Tietooni on tullut, että asian yksityiskäsittelyssä joukkueeseemme saattaa liittyä lisää valtuutettuja. Siinä se toivoni onkin voittoon. Olin paneelissa 22.11.2010 työttömien tilassa kutsuttuna, ja kuinka ollakaan, paikalta puuttuivat kaikki kutsutut, jotka kannattivat terveyskeskusten lakkauttamista.

Mikä pelottaa, kysyn teiltä lakkauttajat?

Hammashoitolat: Ennen kunnallisvaaleja suuret joukot ehdokkaista lupasivat säilyttää peruspalvelut Lohjalla. Kysynkin teiltä valtuutetut, jotka olitte lopettamassa hammashoitoloita, eivätkö hammashoitolat olekaan mielestänne peruspalveluja? Äänestyksen tulos oli nimittäin 35-16. Näin ollen valtuuston päätöksen mukaan hammashoitolat lakkautettaisiin Routiolta, Virkkalasta ja muualtakin, ja keskitettäisiin Tynninharjulle, paitsi nuorten hammashoito keskustaan.

Kansan muisti ei ole lyhyt, vaikka monet ehkä niin ajattelevat.

Jos valtuuston päätös toteutuisi, olisi se melkoinen ruuhka keskustan hammashoitolassa, ja mitkä kuljetuskustannukset.

Neuvolat: Samaiseen valtuuston kokoukseen liittyi myös neuvoloiden keskittäminen. Äänestystulos, äänin 31-15 lakkautetaan neuvoloita. Jos päätös toteutuu, kärsijöinä ovat nuoret perheet, joilla ei ole omaa autoa. Suomeksi sanottuna, lähipalvelut heikkenevät myös näiltä osin huomattavasti. Taas joidenkin vaalilupaukset pettivät pahasti.

Helmitaululle: Nimimerkki helmitaulu on tekstaripalstalla Länsi-Uusimaassa useamman kerran yrittänyt vinoilla minulle. Nyt voit laskea sillä helmitaulullasi, millaisia säästöjä tulee tilaverkkoja karsimalla?

Karsintojen jälkeen ollaan investoimassa Tynninharjun uusiin tiloihin noin 10 miljoonaa euroa. Laskepa samalla helmitaulullasi mitä maksaa sisäisen liikenteen kuntoon saattaminen. Voisit kertoa julkisesti mikä vuosiluku on meneillään, kun investoinnit ovat maksettu lakkautussäästöillä. Helmitaulusihan on omasta mielestäsi niin hyvä ”peli”

Olen ylpeä, että Vasemmistoliiton hallitusryhmä, sekä valtuustoryhmä ovat koko ajan olleet taistelemassa lakkauttamisia vastaan täysin yksimielisesti. Meidän vaalilupauksemme on pitänyt 100-prosenttisesti lähipalvelujen säilyttämiseksi.