Vasemmistoliiton Lohjan osasto: hallitusohjelma syventää Suomen ongelmia

27.6.2023

Vasemmistoliiton Lohjan osasto: hallitusohjelma syventää Suomen ongelmia

Petteri Orpon (kok) johtama hallitus on nimitetty, ja hallitusohjelma julkistettiin muutama päivä   ennen juhannusta.

Hallituksen ohjelma on suoraan kokoomuksen tavoitteiden mukainen. Jopa yllättäen hallitusohjelmassa sopeutetaan valtiontaloutta tekemättä lainkaan tulosopeutusta eli veronkorotuksia. Sen sijaan hallitus leikkaa noin 4 miljardia, joista suurimmat leikkaukset kohdistuvat sosiaali- ja terveyspalveluihin ja sosiaaliturvaan. Kaikista eniten leikkauksista kärsivät sairaat, vammaiset, työttömät sekä matalapalkka-aloilla työskentelevät työntekijät, sekä opiskelijat, joiden toimeentulo on riippuvainen asumistuesta. Näihin leikkauksin hallitus ei lainkaan osallista hyvin toimeentulevia. Yli 100 000 euroa tienaavia palkitaan solidaarisuusveron ylärajan nostolla ja sijoittajien veroedut paranevat.

Kokoomus on paljon puhunut työttömyysturvan kannustinloukkujen poistamiseksi. Hallitusohjelman esitysten perusteella kannustinloukut tulevat syvenemään entisestään. Tällä hetkellä työttömyysturvassa oleva 300 € suojaosuus kannustaa ottamaan vastaan myös lyhempiä työsuhteita. Myös palvelualojen osa-aikatyötä tekevillä suojaosuuden poistaminen laskee merkittävästi ansiotasoa. Jos kannustinloukkuja halutaan poistaa lyhyiden ja osa-aikaisten töiden ei tulisi heti leikata työttömyysturvaa. Myös työttömyysturvaan esitettävät muutokset heikentävän työtätekevien toimeentuloa heidän jäädessä työttömäksi. Työssäoloehdon tuplaaminen ja eritysesti esitys poistaa palkkatuettutuista töistä mahdollisuus päästä ansiosidonnaiselle työttömyysetuudelle heikentävät työtätekevien yhdenvertaisuutta.

Tämän lisäksi hallitus aikoo merkittävällä tavalla muuttaa työelämän pelisääntöjä. Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus on noussut otsikoihin, mutta yhtä lailla hallitus aikoo laajentaa pakallista sopimista, rajoittaa lakko-oikeutta sekä palkankorotusmahdollisuuksia työriitojen sovittelussa. Irtisanomisia helpotetaan merkittävästi. Jatkossa työsopimus voi olla määräaikainen jopa vuoden ajan ilman minkäänlaista perustetta. Hallituksen ohjelman tavoite on heikentää ammattiyhdistysliikkeen neuvotteluasemaa ja mahdollisuuksia ajaa palkansaajien asiaa järjestäytyneesti.

Hallitus   joutuu himmentämään ilmastotavoitteitaan, kun vastalahjaksi se saa työmarkkinoille ihan uuden vahvimman oikeudella toimivan pelikentän, jonka rinnalla Bernerin taksiuudistus  alkaa näyttää pelkältä amatöörien puuhastelulta.

Hallituksen tavoitteena on eriarvoinen, peräpeiliin katsova ja sisäänpäin käpertyvät Suomi Uskallamme arvata, että tätä moni äänestäjä ei oikeasti   tilannut.